Weekend & Patan (week 2)

13 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Vrijdag
Ik had best goed geslapen want ik was helemaal uitgeput van de wedding. Wauw wat was dat leuk en gaaf om dat een keer meegemaakt te hebben. Ik voelde me alweer een stuk beter, maar besloot om het rustig aan te doen. Dus in de ochtend m’n kleren gewassen en lekker in de zon op het dak terras gezeten met een NL tijdschrift. Ik moest ook nog naar de bank om m’n geld in te wisselen voor Nepalese Ruppees, helaas kon het niet bij deze bank want het was Internationale vrouwen dag dus namen ze het niet aan. Dus op dat moment was ik echt blut. Gelukkig kon ik van Sagun (huisgenootje) wat geld lenen om toch de benodigde spullen te halen. We waren samen nog lekker wezen uiteten bij een Italiaans restaurant op koste van haar, was echt heel lekker pasta met gamba’s hmm……Yummy! Daarna zijn we naar een tentoonstelling gegaan die georganiseerd was bij de United Nations. In de tuin stonden allerlei borden met daarop inspirerende verhalen van Nepalese vrouwen die hun leven versterkt hebben door de jaren heen (empowered) en verschillende schilderijen van kunstenaars met een boodschap, over gelijkheid in de wereld voor vrouwen en mannen, maar ook gender neutrale etc. Ook waren er allerlei kraampjes die spulletjes verkochten, en natuurlijk had ik ook iets gekocht een lampion gemaakt door mensen met een beperking, super mooi! Daarna nog lekker gechilled op het gras en genoten van het mooie weer. ’s Avonds hoefde ik niet heel veel meer te eten want zat echt nog mega vol van de o zo heerlijke Italiaanse lunch.

Zaterdag
Vandaag wilde ik naar de bank gaan om m’n geld om te wisselen want dan kon ik naar Patan gaan, kost entree namelijk. Helaas waren alle banken gesloten omdat het zaterdag is en iedereen dan vrij is. Dus dan maar het plan van zaterdag en zondag omgedraaid. ’s Middags ben ik op pad gegaan naar de yoga school op aanraden van een klasgenootje van mij. Dit blijkt nog geen 15 min. lopen te zijn van mijn accommodatie, helaas was het gesloten. Maar in hetzelfde gebouw was er nog genoeg te zien/doen. Zo waren er kunst, muziek, taekwondo,  dance workshops en lessen, een leuk organisch coffee cafeetje, outdoor gym en een dakterras met allemaal biologische producten en een mooi uitzicht over de stad en bergen. Yuwen vertelde dat ze een goede bakker had gevonden dus heb ik geprobeerd om die te vinden en met succes. Het is een Duitse bakker ‘Hermann Helmers’, er werken daar nu geen Duitsers meer maar het is opgezet door hun en de lokale mensen die runnen het nu, althans dat denk ik. Het zag er allemaal goed uit dus heb ik wat brood gekocht, moet beter zijn dan m’n vorige brood die erg zout was. Wat heel grappig was, was dat er 2 posters hingen waarvan ik dacht hmmm…dit is geen Duits, Engels of Nepalese, maar het was Nederlands haha super nice! In de avond had ik al een paar sneetjes op en het smaakte zeker niet verkeerd en een stuk beter dan dat zoute brood.

Zondag
Eindelijk kon ik dan naar de bank, bij de eerste bank namen ze geen vreemde valuta aan dus naar de volgende maar helaas daar ook niet. Uiteindelijk had ik een bank gevonden die dat gelukkig wel aan nam dus kon ik een nummertje trekken en wachten en ondertussen een formulier invullen. Ik had nummer 49 en ze waren pas bij 22 dus wist dat ik lang moest wachten. Na een klein uurtje wachten was ik dan eindelijk aan de beurt. Ik had van te voren al uitgerekend hoeveel ik minstens moest krijgen want de vorige keer had ik 2.000 roepies te weinig gekregen op het vliegveld. Dit keer kreeg ik bijna het hele bedrag dat ik uitgerekend had maar omdat de bank een andere rate had dan mijn geld omwissel app had ik 200 roepies minder. Ach die 200 minder is ook weer niet het ergste natuurlijk. Eenmaal terug had ik alles weer goed opgeborgen en kon ik eindelijk richting Patan gaan, want had daar wel echt veel zin in. Samen met Sagun was ik daar heen gegaan, en het fijne is dat zij er al een paar keer is geweest en dus precies weet waar heen en wat er te zien is. Onderweg heb ik een tikka gekregen van een Kumari wat erg bijzonder is. Kumari is een jong meisje dat wordt gezien als de reïncarnatie van een van de Goden. Als ze een jaar of 3 zijn moeten ze al allerlei testen doen om te kijken of ze de uitverkorene is om de nieuwe Kumari te worden. Een meisje blijft Kumari tot haar eerste menstruatie dan kan ze pas een normaal leven gaan leiden. Als Kumari ga je niet naar een normale school, privé les krijgt ze, verder mag ze niet spelen met andere kinderen en geen emotie tonen. Verder mag ze ook niet de grond aanraken met haar heilige voeten. Dus eigenlijk leeft ze zeer geïsoleerd. Kumari is te vinden in alle drie de koningssteden is er eentje, want worden ook wel gezien als beschermers van de stad. Eenmaal aangekomen in Patan Durbar Square, wauw het zag er echt mooi uit! Ook hier moeten toeristen entree betalen, maar omdat Sagun de tickets had besteld en ik deed alsof ik Nepalese was hoefde ik dit keer niet de hoofdprijs te betalen, super chill. Het museum is erg mooi en interessant en de bouw en geschiedenis wordt goed uitgelegd. We konden nu in allerlei tempels wat echt mooi en bijzonder was! Ik vind dat Patan en Bhaktapur de mooiste Dubar Squares hebben want er is een stuk minder constructie aan de gang in vergelijking met Kathmandu. We hebben ons zeer goed vermaakt en hadden een lekker ijsje op en geluncht dit keer had ik getrakteerd. Het was een zeer geslaagde dag!

Maandag
Vandaag begint m’n stage weer na een lang weekend. Ik heb er ook weer zin in om te beginnen en mijn collega’s te zien. Vandaag waren er 2 nieuwe ofja nieuw waren ze niet, maar de ene was met huwelijks verlof en de andere moest voor NSET een paar weken naar Bangladesh voor projecten enzo, maar zijn volgens mij zijn ze wel aardig. Helaas ben ik nog niet helemaal herstelt van de ziekte want kan nog steeds geen Nepalese maaltijd eten of ruiken of ik word al misselijk, dus ga voor komende week gewoon brood met jam meenemen. Ik hoop dat ik later wel gewoon weer Nepalese maaltijden kan eten, want het smaakt goed.

Vandaag woensdag, mama is jarig en het is toch wel een beetje raar om niet thuis te zijn. Maar gelukkig bestaat technologie, wat toch wel echt fijn is! Ik had voordat ik naar Nepal ging een pakketje meegekregen met kleine cadeautjes erin voor iedere maand één en vandaag mocht ik het eerste cadeautje uitpakken. Het was een ‘Carpe Diem Geluksmunt’ en een lief kaartje erbij!  En zo is het ook PLUK DE DAG, wat ik ook hier zeker probeer te doen!

Ondertussen heb ik weer foto’s van Kathmandu erop gezet ofja maandagavond, maar weet niet of jullie daar een melding van krijgen of niet. Ik heb de foto's van de bruiloft erop gezet en van het weekend komt Patan!

Liefs Nady,

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pia:
    13 maart 2019
    Wederom een leuk verhaal, wat schrijf je toch boeiend!
  2. Elly:
    13 maart 2019
    Hebben het veel over je gehad vandaag, en velen lezen je verhalen.
    Zie uit naar de foto`s. Zeker ook vd bruiloft. Groetjes
  3. Bert en gemma:
    13 maart 2019
    Hallo Nady proficiat met je moeder.we hebben je verhaal weer met plezier gelezen.
    Maar gaan nu zelf ook even weg.
    En kijken weer uit naar je volgend verhaal.
    groetjes.
  4. Debbie van denHeuvel:
    14 maart 2019
    Hej Nady, wow heb jij mooie ervaringen mee mogen maken. Leuk om jou zo te kunnen volgen. Geniet er maar lekker van. Groetjes
  5. Ad en Betsie:
    15 maart 2019
    Wow Nady, wat kun je dat allemaal mooi verwoorden om erover te schrijven. Wat een ervaring allemaal zeg. Wij kijken uit naar het volgende verhaal en fotos.

Liefs ome Ad en tante Betsie
  6. Ad en Betsie:
    15 maart 2019
    Wow Nady, wat kun jij het mooi beschrijven al die ervaringen die je mee maakt. Wij kijken uit naar het volgende verhaal en de fotos.

Liefs ome Ad en tante Betsie
  7. J. Van den Heuvel-Kuzee:
    15 maart 2019
    Mooie interessante verhalen Nady. heel andere cultuur maar erg mooi om mee te maken. en straks veldwerk met in denk gesprekken met de bewoners. heel veel plezier nog.
    Groeten Carli en Jeanette
  8. Hilde de Boer:
    16 maart 2019
    Goedemorgen Nady
    Geniet van je reis
    Indrukwekkende foto’s van de wedding. 👌🥰