Kumari school - Tamsarya bezoek

6 juli 2019 - Kathmandu, Nepal

Maandag 1 july
Ik had de wekker gezet om 6:30 en had me klaargemaakt voor de dag. Ik had gister avond al m’n spullen al gepakt, maar besloot toch om alles over te pakken in mijn backpack. Rond 8:00 werd ik opgehaald door Deepak (Tamsarya) en de chauffeur en reden we aan richting de Kumari school. Opzich best goede rit gehad want had de hele achterbank voor mij alleen en er was AC. Onderweg hadden we lekkere dal bhat op met gefrituurde vis. Natuurlijk viel ik zo af en toe in slaap zoals altijd maar ook gezellig gekletst en genoten van het uitzicht. Toen we er bijna waren hadden we de t-shirtjes opgehaald bij de kleermaker. Wauw alle shirtjes (105) waren met de handgemaakt. Helaas waren de broekjes en jackets nog niet klaar maar goed dat komt nog. Toen hadden we de chairman opgehaald van Kumari educational trust. Eenmaal aangekomen zag ik dat iedereen klaar stond bij de ingang van de school. Alle kindjes en leraren hadden bloemen voor mij en ik nam die een voor een aan met daarbij zegende namasté. Toen werd ik begeleid naar de grote hal waar alle kindjes naar toe waren gekomen en stond een tafel en stoelen klaar voor mij. Toen de officiële verwelkoming en werden er korte speeches gehouden door de staff, chairman en een jongen die alle kindjes vertegenwoordigde. Toen kreeg ik de tika en de bloemen krans en moest ik 2 kaarsjes aansteken om iedereen geluk en goed verblijf te wensen. Daarna waren er verschillende dans optredens van de kinderen, super leuk! Ik heb daarna de gifts gegeven aan de principle of de school, groepsfoto gemaakt en gezellig met z’n alle gedanst. De kindjes moesten hierna weer naar hun klaslokaal om te studeren want ze zaten in hun examen week. Dus ik werd naar de guesthouse van de school gebracht en ben ik eventjes bijgekomen van de reis en de indrukken laten bezinken. BTW het is echt super warm dus dat wordt 24/7 zweten. 1,5 uur later werd ik door Deepak een beetje rond geleid alvast want ik moet natuurlijk wel weten waar alles is. Morgen heb ik de officiële rondleiding over de campus. Om 16 uur zijn de kindjes klaar met school en beginnen ze aan hun dag taak. Ze zijn ingedeeld in 6 verschillende groepen met ieder een andere taak voor de dag. Dat kan zijn helpen met koken, gras knippen voor de koeien, afval oprapen over de hele campus, de was doen etc. op deze manier leren de kinderen de huishoudelijke taken. Het was wel raar om te zien hoe hun kippen wassen en in stukken sneden. Als ze klaar zijn met hun taak dan mogen ze lekker gaan spelen. In de tussen tijd was ik de boel aan het verkennen en te kijken waar de kinderen mee bezig waren. Natuurlijk maakte ik ook hiervan weer foto’s en kwam er achter dat de kinderen dit ook erg leuk vonden. Ik weet niet hoeveel foto’s ik heb van hun het was bijna een hele fotoshoot, haha. Ook lieten ze me zien waar ze sliepen en de verschillende klaslokalen enzo. Rond 18:00 had ik de kitkats uitgedeeld aan de kindjes waar ze super blij mee waren ook al was het gesmolten want dit hadden ze nog nooit eerder op. Hierna gingen ze hun handen en monden wassen en was het alweer tijd voor Dal Bhat dinner. Dit keer bestond het uit soep (dal), rijst (bhat) en kip dit keer geen groentes want dat eten ze normaal altijd, 1x in de twee weken krijgen ze kip. En nadat ze hun eten op hebben krijgen ze verse warme melk. De teachers, andere stafleden en ik aten rond 19 uur hetzelfde maar in een andere ruimte, hmmm… echt lekker. De kinderen hadden nog tot 20 uur zelf studie voor de examens. Hierna ben ik naar m’n kamer gegaan want was echt super moe, maar eerst lekker gedoucht. En toen gaan slapen ofjaa geprobeerd haha.

Dinsdag
Niet super goed geslapen want het was mega warm ook al had ik een grote fan, maar goed om half 7 opgestaan want om 7 uur hadden ontbijt. Noujaa het was niet echt ontbijt milk tea met verse gebakken brood van hun eigen bakkerij. De kinderen krijgen warme melk en ook brood en dan starten hun lessen. Het is voelt best wel raar dat overal waar ik de kinderen tegen kom zeggen ze Namasté Didi of in de ochtend als ik in de eetzaal binnen kom dat ze dan allemaal goedemorgen zeggen, wow dat had ik niet verwacht alsof ik een soort held ofzo ben. Daarna was het tijd om de shirtjes uit te delen aan de kinderen. Ze waren er erg blij mee want het is nieuwe kleding en speciaal voor hun. Dus ook hier weer foto’s van gemaakt. Daarna kreeg ik een rondleiding over de campus van Deepak. Wow het is echt zoveel groter dan ik had verwacht ze hebben een organic farm waar ze hun eigen groentes verbouwen, health centre (klein ziekenhuis met apotheek) koeien voor de melk en biogas dat wordt gebruikt om te koken, bakkerij en een boys and girls kumari village – hier wonen de teachers en de oudere leerlingen die op deze manier leren om op zich zelf te wonen, verder een guest house en natuurlijk de school zelf met de verblijfplaatsen voor de kinderen, keuken, eetruimte, grote meeting hall, de offices. Hierna lekker dal bhat gegeten rond een uur of 10 en daarna lekker gechilled in m’n kamer. Rond 12 uur gingen we naar een vrouwengroep in een ander dorp die aan organic vegtable farming doen en worden support bij de Kumari trust. Dit is super goed initiative want in Nepal is het gebruikelijk om heel veel pesticiden te gebruiken met het verbouwen van groentes. Het enige probleem is is dat het verkopen van organic veg nog niet heel successful is want er is daar nog maar weinig over bekend. Oohjaa bij aankomst kreeg ik ook hier weer een tika en bloemen. En gingen we het veld in en kregen we er uitleg over. Natuurlijk ook weer groepsfoto gemaakt en kregen toen ook nog zelfverbouwde komkommers die vrij goed smaakte. Daarna zijn we weer terug gereden en was het om 14 uur tijd voor snacks (noedels, broodje, ei – verschilt per keer) dit keer was het noedels hmm…. toen gingen we kijken bij de koeien die nog met de hand worden gemolken. Pff wat’n werk is dat zeg! Daarna ben ik bij de kinderen gaan kijken die aan het studeren waren in de grote meeting hall. Druk druk met de examen voorbereidingen. Daarna ben ik terug naar m’n kamer gegaan en heb wat gerust en rond 16 uur ging ik weer terug want toen werden de sport materialen uitgedeeld. Wauw alle kinderen waren er erg blij mee. De jongens vooral met de voetballen en keepershandschoenen en de meiden vooral met de hoelahoepen en de springtouwen. Natuurlijk was er nog veel meer dus het was erg leuk om te zien dat ze het naar hun zin hadden. Ik had ook nog mee gespeeld, pffff het zweet gutste overal niet normaal. Daarna was het weer tijd voor Dal bhat. En werd ik door 2 leraressen meegenomen naar de kumari girls village want hun wilde graag laten zien waar ze verbleven. Deze twee meiden geven les en daarnaast zijn ze nog aan het studeren voor hun bachelor degree. En toen besloot ik maar om weer naar mn kamer te gaan want ik voelde dat ik lek gestoken werd. Onderweg kwam ik deepak tegen en vertelde dat er geen stroom was dus ben ik mee buiten gaan zitten met hem en de staff van healthcentre. Geen stroom is geen fan waardoor de kamer nog warmer is dan het al is. Gelukkig kwam de stroom weer terug en kon lekker gaan douchen en gaan slapen.

Woensdag
Deze nacht gelukkig wel wat beter kunnen slapen en stond ook weer rond dezelfde tijd op en kregen we milk tea en brood. Daarna zijn Deepak en ik gaan hike naar een berg dorp ongeveer 30 minuten vanaf de Kumari school. Wauw wat’n een landschap zeg. Het is nu het tijd van het jaar dat de rijstplantjes worden gepland dus iedereen was daar druk bezig mee en erg leuk om te zien. Maar zweet, zweet en nog eens zweet niet normaal joh! Eenmaal aangekomen in het bergdorpje werd het me al vrij snel duidelijk dat ze hier echt nog zo primitief leven dat is bijna niet voor te stellen. In dit dorpje heeft Tamsarya ook een school gebouwd. Want voorheen hadden ze klein schuurtje met de materialen en gaven ze in de openlucht les. En als ze naar een andere school wilde was het minstens half uur lopen en moesten ze een rivier oversteken die in regenseizoen levensgevaarlijk is voor de kinderen. Tamsarya heeft er voor gezorgd dat er een brug werd gebouwd en een school. Nu zitten er iets van 63 leerlingen op de school tot klas 5. Ook nu ondervinden ze nog moeilijkheden met het uitbetalen van de leerkrachten bijv. maar het is al een heel stuk beter dan voorheen. Tamsarya zet iedere keer een voorbeeld neer waarvan andere bergdorpen kunnen leren en dezelfde standards toepassen met name educatie. En toen zijn we weer terug gelopen en hadden we Dal Bhat gegeten wat ook weer zeer goed smaakte. Het plan was eigenlijk om nog naar een ander bergdorp te gaan maar door de landslides was de weg geblokkeerd dus helaas. Maar niet getreurd we gingen in de middag naar een Boeddhist monastry waar Tamsarya ook een school heeft gebouwd. De monastry vangt ook arme kinderen op die anders geen kans hebben op educatie doordat hun ouders arm zijn, of er simple weg niet meer zijn. We kregen een rondleiding over de campus, wow echt super groot. Hier hadden we thee gedronken en een appel & noedels gegeten dat we kregen aangeboden door de boedistische non. Erg leuk om dit mee te mogen maken! Toen zijn we weer terug gereden en bij terugkomst ben ik naar de kinderen gegaan die al lekker aan het spelen waren. En heb ik foto’s gemaakt en meegespeeld. Het is zo leuk en goed om te zien dat de kinderen ervan genieten door de donaties die ik heb kunnen geven door jullie donaties. En toen was het alweer dal bhat tijd. En was ik nog eventjes met de kinderen gaan zitten in de grote meeting hall en wat foto’s laten zien die had gemaakt van hen. En toen naar mijn kamer en ook nu was er geen stroom meer. Het duurde erg lang voordat het weer terug kwam dus besloot ik maar met mn zaklamp te gaan douchen haha. Uiteindelijk kwam het weer terug maar viel het ook weer een paar keer uit waardoor ik niet echt in slaap kon komen door de hitte.

Donderdag
Niet heel goed geslapen door de hitte, maar goed vandaag ga ik alweer terug dus kan nog genoeg slapen in de auto. Ik had m’n spullen gepakt en ben daarna gaan ontbijten. Hierna was er een officiële afsluiting en kreeg ik ook nu weer een tika en een bloemen krans. En hadden ze nog wat korte speeches gehouden. Toen de groepsfoto gemaakt en afscheid genomen van de kinderen, staff en leerkrachten. Wauw wat was dit een geweldige ervaring, die ik zeker nooit meer vergeet! En toen zijn we aangereden terug naar Patan. Tot aan de lunch ging de rit voorspoedig maar na de lekker dal bhat lunch met gefrituurde vis ging het echt heel moeilijk. We hoefden eigenlijk nog maar een half uurtje maar we hebben er 3 uur langer overgedaan doordat er veel pechstukken waren wat dus meteen leidt naar lange files. Gelukkig kon ik wat slapen en wat het uitzicht echt heel mooi dus dat scheelde. Rond 16:45 waren we bij mijn plaats en had ik afscheid genomen van Deepak en hem heel erg bedankt voor alles. Hij zou me laten weten en foto’s sturen wanneer de kinderen de broekjes en jackets hebben ontvangen. Eenmaal op m’n kamer heb ik eerst alles uitgepakt phoee…m’n kamer is een grote bende nu haha. Ik had de family weer gedag gezegd en heb ik vooral wat uitgerust en eten gekookt. Toen lekker gaan slapen want ik was echt kapot moe van het reizen en de slecht slapende nachten daarvoor.

Vrijdag/zaterdag
Lekker uitgeslapen en ben ik begonnen aan m’n was wat echt mega veel was want ik had soort van alles opgespaard. Daarna vooral lekker gerelaxed en niet heel veel gedaan. Hetzelfde geldt voor de zaterdag niet heel veel bijzonders gedaan maar klaar gemaakt voor morgen want dan zijn papa en mama & Linda hier in Nepal. Whoehoee eindelijk na 19 weken! Verder nog wat uitgezocht en de foto’s en dit verhaal geplaatst op m’n blog.

Het was een geweldige ervaring en de warmte van deze kinderen en family heb ik echt gevoeld. Wauw! Nu ik zelf met mijn eigen ogen de projecten heb gezien en de dankbaarheid van de kinderen en staff kan ik met zekerheid zeggen dat het een fantastische organisatie is die zich echt inzet voor iedereen. Niet alleen voor de Kumari kinderen, maar ook voor de lokale dorpen in de district – het komt vanuit een warm hart en proberen de mensen zo goed mogelijk te helpen.

De kinderen en tamsarya staff zijn erg blij met jullie donaties en weten niet hoe dankbaar ze zijn – ze kunnen het niet uitdrukken in woorden zo dankbaar! Very Dhanyabad!!

Mocht het nog zijn dat je denkt ik wil nog iets doneren voor Tamsarya dat kan natuurlijk dit kun je via mij doen op hetzelfde rekening nummer (eerder vermeld)  t/m eind augustus 2019.

PS. foto's staan erop!

Liefs Nady,

1. Jeanny:
    6 juli 2019
    Nady ik heb alleen nog maar de foto.s gekeken ,straks na de markt ga ik je verhaal lezen.
    Wat een mooie foto,s prachtig gewoon geweldig.
    gr Wim en Jeanny
  2. Pia:
    6 juli 2019
    Wauw Nady, wat indrukwekkend. Ik ben er sprakeloos van....
  3. Jeanny:
    6 juli 2019
    Nady ik denk dat je deze dagen nog lang bij je blijven .wat een ervaring .het is geweldig en fantastisch wat jij allemaal gedaan hebt. geniet nu maar lekker vakantie met papa en mama en linda.
    gr en een dikke knuffel Jeanny xxxxxxxxx
  4. Will:
    7 juli 2019
    Nou, nou, wat een ervaring weer.
    We zijn hier maar wat trots op jou!
    Nog heel veel plezier met je pappie en mammie en Linda
    Groetjes van ome Willem.
  5. Janet van Rijsbergen:
    7 juli 2019
    Nady, wat een bijzondere tijd heb jij gehad in Nepal. Ik heb bewondering voor hetgeen je daar allemaal hebt gedaan. Nog 2 hele mooie weken met papa en mama en Linda. Een betere gids kunnen zij zich niet wensen. Groetjes Janet
  6. Jorie Verhagen:
    10 juli 2019
    Mooi te lezen hoe enthousiast je bent over wat je meemaakt. Een prachtige ervaring rijker.
    Geniet samen van de komende 1,5 week. Tot ziens & hartelijke groet, Jorie