Week 3

21 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Het is weer eventjes geleden dat ik een bericht heb geplaatst op mijn blog.

Donderdag 14 Maart
Ik had gisteren gehoord van een collega dat het gerucht rond ging dat morgen protesten zouden zijn van de oppositie partij en dat die best gewelddadig kunnen uitpakken. Het waren alleen nog maar geruchten dus dacht het zal wel meevallen dus ik al helemaal klaar voor vertrek, maar ik werd rond 8:00 gebeld door mijn collega en vertelde dat veel mensen gingen staken en dus ook het openbaar vervoer enzo. Ze vond het voor mijn eigen veiligheid beter als ik die dag thuis zou blijven en vanuit daar werken i.p.v. naar kantoor te komen. Dus ik heb haar advies opgevolgd want ik woon vlakbij het gemeente huis en daar kan het dus blijkbaar erg intense worden. Helaas was ik al helemaal ready to go, dus heb me maar weer omgekleed en weer terug in bed gekropen. Een stoort van vrije dag, want heb niet veel gedaan. Gelukkig was Sagun er en hadden we een film gekeken en in de loop van de namiddag nog ergens wat gedronken en gekletst in een gezellig cafeetje in Labim Mall. Onderweg viel het me op dat overal soldaten en politie eenheden stonden, dus het was inderdaad maar goed dat ik thuis bleef. In Labim Mall was die zelfde avond ook een film première aan de gang, geen idee welke film ofzo en of er beroemde mensen uit Nepal waren, maar het zag er gezellig uit. Volgens Sagun liepen er een aantal Nepalese sterren rond. Het grappige was dat het evenement totaal niet was afgesloten dus wij konden ook over de rode loper en gratis hapjes eten & drankjes bestellen. Dat zou denk ik in Nederland echt niet kunnen haha, in ieder geval de hapjes waren heerlijk, dit was dan ook meteen mijn avond eten haha.

Vrijdag 15 Maart
Redelijk geslapen en weer klaar voor vertrek naar mijn stage. Een van mijn collega’s Lila had vandaag op het werk haar Baby Shower. Ze had een mooie jurk aan (heb ik mee uitgezocht) en helemaal opgemaakt, super mooi! Dit was de eerste keer dat ik dit mee maakte en ook nog eens in een andere cultuur. Ze kreeg een broche, lint en een zilver kroontje, waardoor ze echt het middelpunt werd. Meestal wordt op zo’n dag bekendgemaakt of het een jongen of een meisje wordt, maar dat wordt hier in Nepal niet gedaan. Ze weten het geslacht pas bij de geboorte van hun kind, dit is omdat sommige ouders willen liever een jongen of een meisje en als ze het geslacht al weten en niet mee eens zijn krijgen ze expres een miskraam. Om dit te voorkomen wordt het geslacht pas bij de geboorte bekend gemaakt. Daardoor had de baby shower zowel jongens als meisjes kleuren. Op deze middag waren natuurlijk alleen vrouwen aanwezig. Mijn collega werd gevoerd door traditioneel Nepalees eten (special for baby shower) bij haar collega’s. Heel apart om te zien, maar wel leuk! Gelukkig was er voor ons ook eten, super lekker maar erg pittig. Nu hadden ze ook lekkere yoghurt met vers fruit. Ooh en natuurlijk niet te vergeten de taart! Daarna kreeg mijn collega Lila allerlei cadeautjes voor de baby en haar zelf, echt heel leuk! Ik ben weer een ervaring rijker!!

Zaterdag 16 Maart
Vandaag had ik de wekker gezet want Alisha (Nepalese friend) vroeg of ik zin had om langs te komen bij een fund raiser event bij een lokale school St. Xavier en of ik mee wilde hardlopen 10 km. voor het goede doel. Opzich vond ik dat wel een leuk idee, alleen het begon al om 06:30 en dat is echt veel te vroeg en ik wilde voordat ik ging mijn was doen zodat het heel de dag kon drogen. Dus ik besloot dat ik langs zou komen rond 09:30 want er waren ook nog andere evenementen aan de gang. Dit event stond nog in het teken van de Internationale vrouwen dag dus er werden allerlei workshops gegeven over hoe je jezelf beter kan verdedigen enzo, maar ook andere workshops zoals Zumba. En er waren kraampjes waar je eten en spulletjes kon kopen en de opbrengst daarvan ging dan naar het goede doel. Het zag er echt allemaal leuk en gezellig uit en had de vriendinnen van Alisha ook ontmoet. Alleen Alsiha vertelde mij dat dit evenement heel de dag zou duren dus daar ging ik ook vanuit, maar het was al om 11 uur afgelopen, dat was wel jammer. Toen ben ik maar weer terug gegaan naar huis en daar nog wat in mijn tijdschriften gelezen en gekletst met Sagun. Rond half 3 werd ik opgehaald door een Nepalese vriend want we gingen naar de apen tempel – swayambhunath stupa. Helaas gingen we niet over de beroemde trap, maar via de officiele ingang omdat je daar wel scooters mag parkeren. Onderweg zag ik al wat apen JJ echt leuk om te zien. De stupa (tempel) staat op een hoge berg dus we moesten alsnog een stukje naar boven lopen, en onderweg had je al prachtig uitzicht. Eenmaal boven was het echt mega mooi, wat’n mooi stupa en helemaal met de zon erop glinsterde het helemaal. En wat’n uitzicht over de hele Kathmandu valley! Daar zijn we een paar uurtjes gebleven omdat er van alles te zien was en het was lekker zonnig weer! Daarna ben ik met de public bus terug gegaan, want ik wil niet afhankelijk worden van hun vervoer en ik wil gewoon zelf overal heen kunnen gaan. Dit was gelukkig allemaal goed gegaan dus heb een nieuwe bestemming om naar toe te gaan alleen haha. Al bij al een geslaagde dag!

Okay voor nu het weer genoeg, van het weekend weer een nieuw verhaal van deze week. Oohja mijn naam betekend river in het Nepalese, dus voor hun is mijn naam makkelijk te onthouden haha.

Liefs Nady

1. Pia:
    21 maart 2019
    Je maakt ECHT Vanwalleghem mee Nady, kei leuk!
  2. Pia:
    21 maart 2019
    Je maakt ECHT vanalles mee Nady, kei leuk!
  3. Linda:
    21 maart 2019
    Weer wat ervaringen rijker inderdaad, super leuk!
  4. Elly:
    21 maart 2019
    Nou, weer een lekker verhaal met nieuwe ervaringen. Kei skon.