Laatste weken van mijn stage + eerste inkopen voor Stichting Tamsarya

30 juni 2019 - Kathmandu, Nepal

De afgelopen ben ik druk bezig geweest met het afronden van mijn stage opdracht. Het duurde soms erg lang voordat ik feedback kreeg dus dat was wel minder. Maar heb ook nog twee school reports die ik moet schrijven, dus op zich genoeg te doen. Ik had vrijdag 7 juni mijn afscheidslunch met mijn afdeling. Het was nu al want na deze week is het team niet meer compleet doordat er regionale trainingen zijn buiten de Valley. Dus hadden we lekker pizza gegeten en wat gedronken, daarna nog wat groepsfoto’s gemaakt. ’s Avonds nog futsal gespeeld dus het was  een zeer geslaagde dag! Het was trouwens wel ontzettend warm tijdens futsal, zweette me echt kapot!!

Zondag 9 juni
Vandaag zou ik eigenlijk naar Maud gaan want ze vierde haar verjaardag deze dag. Doordat Maud vaker wordt gevraagd om in Nepalese films te spelen en ze nu een grotere rol krijgt en dat op deze dag werd gefilmd ging dat helaas niet door. Via een collega wist ik dat vandaag het einde was van Machhindranath Jatra festival was en dat werd gevierd in Jawalakhel zo’n 8 minuutjes lopen vanaf mijn huis. Dit festival is in het teken van God of rain and harvest, en meestal de eerste paar dagen van dit festival regent het. De Chariot wordt door verschillende dorpen getrokken en duizenden mensen komen er op af. Ik was wat aan de vroege kant, maar had nu eventjes tijd om wat rond te kijken enzo. Op een gegeven moment werd het helemaal afgezet en scouting mensen, politie, het leger, armed police force etc. waren er. Het grappige is soms dat mensen Nepalees tegen mij gaan praten, maar dit versta ik natuurlijk niet dus vraag ik of ze Engels kunnen. Bijv. er was een politie agent en vroeg of ik ook achter de hekken wilde gaan staan denk ik, maar dit was in het Nepalees. Dus ik zei sorry kun je misschien ook Engels. Dan zie je de mensen echt zo kijken ooh shit dus halen ze er iemand anders bij die wel Engels spreekt haha. De man die wel Engels kon was van Lalitpur municipality en legde alles uit en van hem mocht ik net als de andere fotograven nog wat rond lopen en foto’s maken tot de president kwam en zijn aanhang. Wow wat veel mensen kwamen hier op af zeg! Dus op een gegeven moment moest ik ook achter de hekken gaan staan, maar niet met de gewone burger maar met de scouting mensen. Het duurde ontzettend lang en het stonk best wel erg want ze hadden de straten net schoon gespoten maar met al dat afval en dust gaf het echt een misselijkmakende geur af. Hierdoor voelde ik me echt niet goed en voelde dat ik ieder moment kon flauw vallen dus had ik m’n goede plekkie maar afgestaan om ff rustig ergens te gaan zitten. Toen besloot ik om maar te gaan want het duurde nog wel ff. Wow echt heel veel mensen moeilijk om door heen te komen. Ergens midden in de mensen massa verkochten ze water en momo dus had ik mezelf maar ff getrakteerd. En toen ben ik naar huis gelopen en ook hier stonden super veel mensen om de president te zien die per auto kwam. Wat’n gekke huis toen de president voorbij kwam gereden. De politie was even de controle kwijt en mensen rende overal en ergens. Wat een ervaring weer, maar zeer uniek!

Zaterdag 15 juni
Ik had een afspraak gemaakt met de reisorganisatie om alles door te spreken voor onze reis. Ik dacht dat we om half 11 hadden afgesproken, maar blijkbaar niet 12 uur. Dit kwam op zich wel goed uit want morgen is het NSET day en hadden een dresscode ‘Smart Casual’. Geen idee wat dat precies inhield dus gegoogeld. Dus in de tijd dat ik toch moest wachten ben ik opzoek gegaan naar schoenen/sandaaltjes. Uiteindelijk had ik een paar witte sneaker gevonden het zijn neppe maar lijken best echt. Jaa ik weet het wit, totaal niet handig voor hier want zijn na 1 à 2 keer dragen al helemaal verkleurd door de stof. Maar goed kan ik wel aan naar NSET beetje fatsoenlijke schoenen, niet dat ik die net heb maar een keer iets anders. Uiteindelijk was het dan 12 uur en hadden we alles tot in detail besproken en volgens mij ziet het er prima uit. Onderweg naar huis nog wat winkeltjes binnen geweest en samosa gekocht. Eenmaal terug in het huis had ik ze opgegeten wat gechilled en toen toch maar aan m’n was begonnen wat echt mega veel dit keer.

Zondag 16 juni
Redelijk geslapen, en rond kwart voor 8  stond ik op en ben ik gaan douchen. Ik had nog steeds niet echt besloten wat ik aan ging doen dus een paar keer verkleed. Uiteindelijk een outfit gevonden en ging ik per public bus naar NSET office. Volgens het programma zou het om 10 uur beginnen met een groepsfoto. Maar goed het is Nepal dus het kan ietsjes uitlopen. Dus om 11 uur namen we de groepsfoto. Ik vind het wel echt leuk dat ik er ook opsta want in de hal hangt van ieder jaar een groepsfoto dus nu sta ik daar ook op! Hierna ging je per afdeling op de foto, helaas waren wij in totaal maar met 5 want de rest was in het veld. Daarna wat formele gelegenheden met speeches enzo soms in het Engels en dan weer in Nepali. Ook konden mensen zich opgeven om een presentatie van 8 minuten te geven en onderwerp naar eigen keus dus het hoefde niet werk gerelateerd te zijn. Die presentaties waren wel allemaal heel interessant, maar dit liep natuurlijk ook ietsjes uit, maar goed we zaten binnen lekker met de AC aan, alleen misschien iets te hard want het op een gegeven moment echt koud. Hierna hadden we pauze van 2 uur lang om te lunchen en gewoon wat te relaxen. Om half 4 ging het programma weer verder. Dit keer ook weer formele toespraken maar dit keer waren er belangrijke gasten uitgenodigd zoals van de overheid, NSET grootste donor organisatie USAID en nog veel meer. Gelukkig was dit wel allemaal in het Engels dus kon het nu wel volgen. En hierna was de receptie met drankjes & snacks -  jummie!! Dus gezellig wat gekletst met andere collega’s. Er was ook nog taart bezorgd dus iedereen kreeg een stukje, nog geen half uur later werd het avond eten alweer geserveerd. Pffff…..ik zat echt al mega vol dus had maar klein beetje yoghurt en komkommer op. Rond 7 uur gingen we en werd ik thuis afgezet per NSET auto dus dat was wel chill! Rond kwart voor 8 was ik thuis en was echt kapot moe. Maar het was erg leuk om deze dag mee te maken.

Maandag 17 juni – vrijdag 22 juni
Ik had eindelijk feedback gekregen op mijn artikel dus ben ik daar direct mee aan de slag gegaan. Ook heb ik nog een paar keer met mijn supervisor overlegd want soms had ik geen idee wat hij met sommige feedback bedoelde of hoe ik het beste kon verwoorden. Ook hadden we leuke gesprekken gehad met mijn collega’s. Wat hun zouden doen als ze in Nederland kwamen en een van mijn collega’s zou het liefst van leven willen ruilen met mij. Het grappige was dat ze graag wilde reizen dus meer van de wereld willen zien, maar ze durft nog niet eens alleen naar Kathmandu te gaan of een hike activiteit te ondernemen. Ook wilt ze liever niet werken, maar wel leuke dingen doen, en water activiteiten zoals canoyoningen en raften, maar ze kan niet zwemmen en toen ik vertelde dat ik misschien naar Whopeeland ging (waterpretpark) en voorstelde om haar wat te leren wilde ze dat niet want ze had geen tijd (dat zegt ze altijd), dus beetje tegenstrijdig haha. Deze week ging een andere collega het veld in dus had ik hem ook nog klompjes en stroopwafel gegeven. Verder had ik vast m’n eind presentatie voorbereid ik volgende week dinsdag moet geven.

Zondag 23 juni
Het plan was om naar Whopeeland te gaan, maar helaas ging dit niet door vanwege het weer (regen) en het nichtje van Maud had afgezet want ze vond het te koud. Dus had ik lekker vrij en had ik m’n presentatie verder afgemaakt en doorgenomen in de ochtend. In de middag had ik met Maud en Sanju afgesproken om lekker wat te gaan eten – Chinees in ons favo restaurant, jumjum. Daarna lekker milk tea gedronken en gekletst over van alles en nog wat. Dus uiteindelijk een zeer geslaagde dag gehad.

Maandag 24 juni
In de ochtend, had ik nieuwe feedback gekregen dus dat verwerkt en met een collega m’n presentatie doorgelopen en hij gaf dan nog wat comments, dus dat was wel heel fijn. Later op de dag hoorde ik dat ze morgen weer zouden gaan protesteren en dat er maar heel weinig tot geen public transport is. Dus Palistha (collega) had aan andere collega van andere department gevraagd of hij mij op kon halen in Pulchowk per motor. Gelukkig wilde hij dit doen want morgen ik heb de eind presentatie en ik moet aanwezig zijn! Ook vandaag ging een collega het veld in dus had ik hem ook klompjes gegeven.

Dinsdag 25 juni
Zoals afgesproken werd ik door mijn TSBCIN collega per motor opgehaald. Vandaag zat ik dan alleen in de office ofja in mijn gedeelte van DPER/PEER afdeling want iedereen was in het veld of kon niet komen vanwege de stakingen, dus was best wel saai. Vanaf deze dag ging ik naar Rajni die beneden bij de receptie alleen zit, dus hield ik haar gezellig gezelschap. De hele dag heb ik nog gewerkt aan mijn artikel en de presentatie doorgenomen wachtende tot dat ik mijn eind presentatie om 16 uur kon geven. Eindelijk, het was dan zo ver ik kon de presentatie geven. Ik had verwacht dat het erg formeel zou zijn maar er hing gelukkig een ontspannende sfeer. Mijn supervisor gaf nog wat feedback maar dat was vooral op de powerpoint outline dan op de inhoud dus denk dat ik wel goed m’n opdracht heb volbracht. Daarna gaven ze mij nog een cadeautje een Dal Bhat plate met daarin geschreven alle namen van DPER/PEER afdeling, echt heel leuk! Ik gaf ook klein cadeautje de klompjes haha waar ze erg blij mee waren. Toen lekker nog wat gedronken & gekletst en hun bedankt voor alles. En toen was het alweer tijd om te gaan en had ik afscheid genomen van mijn supervisor en Maritess, want hun gaan morgen het veld weer in.

Woensdag 26 juni – vrijdag 28 juni
Deze dagen heb ik vooral gewerkt aan mijn VHL reports en lekker wat gechilled en gekletst met mijn collega’s. Het voelt toch wel een beetje raar ik ben hier 4,5 maand geweest en dit is dan mijn laatste dag. Ik had met Rajni nog wat plannen gemaakt om zaterdag naar Boudha te gaan, hier staat de grootste stupa van Nepal. Ik had iedereen bedankt en gedag gezegd, maar er wel bij vertelt dat ik nog terug kom samen met papa, mama & Linda voordat ik naar Nederland ga. Toen alle spullen gepakt, wat toch best wel veel was 3 tassen haha en toen naar huis. Het was echt een super leuke tijd waar ik veel geleerd en ervaren mogen hebben, nieuwe mensen/vrienden heb ontmoet. Ik voelde me echt thuis in de organisatie en had echt m’n plekje gevonden. Wie weet kom ik hier ooit weer terug!

Zaterdag 29 juni
Vandaag had ik met Rajni afgesproken om samen naar Boudanath te gaan. Na 4 verschillende bussen te hebben gehad waren we er dan eindelijk. Het was het helemaal waard de 4 bussen haha. Wauw wat mooi en groot zeg! Rajni legde van alles uit en wist ook nog een boeddhistisch klooster waar we in mochten. Vanaf hier had je ook een prachtig uitzicht. Natuurlijk heel veel foto’s weer gemaakt. Ik wilde hier graag nog heen voordat papa, mama en Linda komen. Eigenlijk moeten toeristen entree betalen maar omdat ik Nepalees lijk verdenken ze me niet haha dus gratis toegang. Hier hadden we ook nog wat geluncht lekker Chowmein en momo, hmmm…..heerlijk! En toen de bus gepakt naar Ratna park en vanaf daar liepen we naar de soort van PC hoofdstraat van Nepal. Het was inderdaad een dure straat met grote merken enzo, maar niet zo als in A’dam of Parijs, wel gewoon leuk om een keer gezien te hebben. Toen de bus terug gepakt naar Pulchowk en onderweg afscheid genomen van Rajni. En oohjaa helemaal vergeten afgelopen woensdag is de Nepalese familie die in mijn huis woont gearriveerd vanuit US. Aardige family maar wel met wat trekjes zal ik maar zeggen, haha.

Zondag 30 juni
Vandaag stond ik vroeg op want ik moest veel doen, eerst m’n kleren gewassen, geld gepind voor Tamsarya, alle documenten opgestuurd naar mijn supervisor dit allemaal in de ochtend/voormiddag. Om 14 uur werd ik opgehaald door Deepak (Project manager van Kumari-school - Stichting Tamsarya) en chauffeur en reden we naar Kathmandu om inkopen te gaan doen voor Kumari-school. Hij vertelde dat vooral sport attributen nodig waren want hetgeen wat ze nu hebben is of versleten of ze hebben het simpel weg niet. En sport is toch wel heel belangrijk voor lichamelijke opvoeding en gezondheid, vind ik. Aangezien het voor ons zelfsprekend is dat je dit op school krijgt. Deepak wist een sportwinkel met van alles en nog wat. Dus hebben hier van alles gekocht en in meervoud zoals voetballen, volleyballen, basketballen, kleine voetballetjes, badminton rackets en shuttles, frisbees, keeper handschoenen, heel wat board spelletjes, volleybal netten, springtouwen etc. Op dit moment zijn er 105 kinderen 8-18 jaar dus hadden we 105 x kitkat repen gekocht want ze eten normaal geen chocolade. Toen afgerekend en werd ik weer thuis in Pulchowk afgezet. Ik kijk er erg graag naar uit en wordt morgen om 8 uur opgehaald en daar verblijf ik 4 dagen, waarin ik de kans krijg om de verschillende projecten te gaan bezoeken. En natuurlijk zal ik weer een hoop foto’s maken.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de donaties, er is een mooi bedrag opgehaald van maar liefst €1.100,-. Tamsarya maar vooral de kinderen zullen hier erg blij mee zijn. Een deel van de donatie heb ik vandaag al besteed aan de nodige sport attributen zoals jullie kunnen lezen hier boven. De rest wordt later ingevuld op het moment dat ik daar ben (de stichting had in gedachten om sport tenues ervan te kopen voor alle kinderen). Ik houd jullie hiervan op de hoogte!

Okay dit was het weer, en nu staan dan echt alle foto’s erop t/m 29 juni 2019! Veel kijk plezier haha.

Liefs Nady,

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elly:
    30 juni 2019
    Nou Nady, weer een super verhaal met mooie foto's.
    Voor komende week weer een prachtige ervaring!!
  2. Pia:
    30 juni 2019
    Wat een mooi verhaal weer Nady, jij maakt toch ook van alles mee!
    Fijn dat je presentatie zo goed ingegaan, kroon op je werk!
    volgens mij zijn ze ook erg blij geweest met jou, zo te zien op de foto’s, het feit dat je mee mocht op de groepsfoto en het mooie kadootje dat je hebt gekregen. Geniet nog van Tamsaraya en natuurlijk aansluitend van je vakantie met Linda en papa en mama. Groeten uit Griekenland 🇬🇷☀️ Pia
  3. Elly:
    30 juni 2019
    Mooi verhaal, en foto`s. Wat fijn dat je in Tamsaraya de kinderen blij gaat maken met van alles op sport gebied. Echt jou ding ook. Ben heel benieuwd hoe je het daar vindt en kijk natuurlijk uit naar zondag.
  4. Margo:
    30 juni 2019
    Wat geweldig Nady dat het zo goed met je gaat, en dat je stage goed hebt afgesloten. Superrr!! Ik moest je even zoeken op de groepsfoto maar jawel gevonden.
    Ook heel fijn dat je kinderen in Tamsaraya gaat blij maken. Dat moet toch een ongelooflijk goed gevoel geven. Nou geniet nog van de laatste weken daar in Nepal samen met je ouders en Linda.
    ]xxx
  5. Jeanny:
    1 juli 2019
    Nady alweer een mooi verhaal,en kei leuke foto,s
    geniet nu eerst van Tamsaraya.
    En dan die dagen met papa en mama en Linda.
    nog leuke laatste weken groetjes Wim en Jeanny
  6. Bert en gemma:
    2 juli 2019
    Hallo Nady wat laat je verhaal gelezen .maar toch mooi .en zeker de mooie foto"s.
    groetjes van ons