My Challenge for Stichting Tamsarya!

12 mei 2019 - Pyutar, Nepal

Namastè iedereen,

Zoals de meesten van jullie weten ben ik nu in Nepal waar ik 17 weken stage loop bij de lokale organisatie National Society for Earthquake Technology – Nepal. Hier doe ik onderzoek naar de preparedness & response level en lessons learned van een lokale community in Kathmandu terug kijkend naar de 2015 Gorkha Aardbeving.

Ik dacht dat ik me goed had voorbereid maar kwam er al snel in Nepal achter dat het inderdaad een ontwikkelingsland is en het armste land is in Zuidoost Azië. De levensomstandigheden van vele Nepalese is vooral op het platteland slecht te noemen. Gelukkig is er ook de nodige ontwikkeling met name in de infrastructuur en energie voorzieningen. Maar nog altijd is het niet vanzelfsprekend dat er overal water en elektriciteit is. Ook centrale verwarming is er vaak tot helemaal niet, terwijl het in de winter daar ook super koud is. Dit alles is bijna onvoorstelbaar als je het westerse leven gewend bent.

Echter de toegang tot onderwijs en gezondheidszorg is nog veel schrijnender. Dit geld vooral voor vrouwen, kinderen, mensen met een beperking en minderheden. In de grotere steden gaat het héél langzaam de goede richting op, maar nog minimaal. Officieel is het vroegere kastensysteem afgeschaft, maar de praktijk is anders. Vooral op het platteland hebben eerder genoemde groepen weinig kans tot ontwikkeling. Veel kinderen krijgen geen toegang tot onderwijs, dit komt vaak omdat binnen het gezin niet genoeg geld is en kinderen ook moeten werken om letterlijk te kunnen overleven. Tel hier het kasten systeem bij op (wat betekent dat je  in een lagere klasse opgroeit je nooit tot de hogere klasse zult horen), dan kun je je voorstellen dat het leven met name op het platteland erg zwaar is. Toegang tot goede medische zorg is ook nog steeds een groot probleem in Kathmandu Valley, maar vooral buiten Kathmandu Valley. Het dichtstbijzijnde ziekenhuis of health post kan dan wel minstens één uur rijden zijn vanaf hun dorp.

Vele organisaties (en hun projecten) uit het buitenland bieden echter hoop, hoop op een betere toekomst voor deze kwetsbare groep mensen. Eén daarvan is Stichting Tamsarya.

Stichting Tamsarya biedt al 31 jaar lang hulp aan de allerarmsten van Nepal. Dit doen ze door het steunen van mensen en gemeenschappen, woonachtig op het platteland in Nepal, op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, biologische landbouw en algemeen welzijn, met speciale aandacht voor vrouwen en kinderen.

Trees van Rijsewijk, een vrouw uit A`dam richtte in 1986 Stichting Tamsarya op nadat ze in Nepal in de country side een meisje Kumari ontmoette. Ze werd gevraagd om voor dit meisje te zorgen, en Kumari werd uiteindelijk haar dochter. Door de tijd die ze in Nepal doorbracht zag ze ook de minder mooie kant van dit geweldige land en wilde graag iets betekenen voor de Nepalese maatschappij en zo startte ze Stichting Tamsarya.

Het eerste project dat gerealiseerd werd was de Kumari-school met weeshuis (1995) aan de voet van de Himalaya, 200 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Kathmandu. In de navolgende jaren werden een boerderij in 2001, een gezondheidscentrum in 2003, een bakkerij in 2004 en de Kumari Village in 2004 opgericht. Inmiddels is het aantal projecten gegroeid tot ruim twintig succesvolle projecten in talloze dorpen in de wijde omgeving.
Het doel van de projecten is met name jongens en meisjes een basis te geven op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en algemeen welzijn. Het beleid is er op gericht om deskundige en gemotiveerde Nepalese medewerkers in te zetten bij de realisatie en het behoud van de projecten. Meer informatie kun je vinden op https://tamsarya.nl/

Misschien hebben jullie al ooit van het project vernomen via school of via mijn moeder en een vriendin van haar. 10 jaar lang hebben zij op Hartemert in Schijndel gestaan om geld in te zamelen voor deze Stichting.

Het is erg uniek dat ik nu de mogelijkheid  heb gekregen om de projecten te gaan bezoeken. Dit wordt niet heel vaak gedaan en de meeste mensen die er zijn geweest hebben een medische, bouwkundige/technische achtergrond of een andere goede reden. Ik voel me zeer vereerd dat ik deze unieke kans heb gekregen van Stichting Tamsarya en met een speciale dank naar Trees van Rijsewijk.

Ik ga na mijn stage in de eerste week van Juli een aantal dagen naar het weeshuis, en mag met de leiding mee naar een aantal projecten.

Nu ik deze kans heb gekregen wil ik ook iets voor Stichting Tamsarya betekenen. De stichting heeft al veel kinderen en vrouwen geholpen aan een betere toekomst, vele dorpen voorzien van waterputten en de gezondheidszorg dichterbij de mensen gebracht.

Met elke donatie kunnen ze nog meer mogelijk maken, en daarom vraag ik ieder van jullie om een donatie te geven aan dit Goede Doel. Met het opgehaalde bedrag maken wij het leven van deze mensen weer wat waardiger, en dat is toch waar het in het leven omgaat!

Ik zorg er persoonlijk voor dat het geld bij de stichting komt, en zal jullie op de hoogte houden voor welke doeleinden het uiteindelijk wordt gebruikt. Het spreekt vanzelf dat ik mijn reis naar Stichting Tamsarya zelf bekostig.

Elke donatie is welkom op rekeningnummer:
NL 11 RABO 0341 2519 68 op naam van N.F.E. VAN DEN HEUVEL

Heb je nog vragen of wil je meer weten, aarzel dan niet om mij een berichtje te sturen :)

Dhanyabhad !! (Ontzettend Bedankt!)

Liefs Nady,

1. Pia:
    12 mei 2019
    Geweldig initiatief Nady, je mag op onze steun rekenen! Groetjes van Will en Pia
  2. Jeanny:
    12 mei 2019
    Goed bezig Nady . fantastisch wat jij doet. onze steun krijg je .gr Wim en Jeanny
  3. Franka Schouten:
    12 mei 2019
    Helemaal top Nady. Goed initiatief hoor. Wij steunen je graag.
    Groetjes Henk en Franka
  4. Janet van Rijsbergen:
    12 mei 2019
    Nady, ik ben het boek aan het lezen wat zij geschreven heeft over haar reis door Nepal. Een heel bijzonder en indrukwekkend verhaal. Hoe geweldig is het dat jij een kijkje mag nemen bij een aantal van haar projecten. En tuurlijk wil ik graag bijdragen aan betere omstandigheden voor de Nepalese bevolking. Nog een mooie en leerzame tijd in Nepal. Grt. Janet
  5. Margo:
    13 mei 2019
    Wat ben je toch weer goed bezig. Op onze steun kun je rekenen. Fijn dat je daar ook mee mag gaan kijken en dat levert ook weer een hoop ervaring op. Ga zo door Topper!!!
  6. Jan- Tom Marielle Berkers:
    13 mei 2019
    Geweldig Nady, graag willen wij jou steunen ,een goed project en super fijn dat we weten dat jij de donatie zelf gaat afgeven . Wij hopen dat je je reis goed kunt volbrengen. En wensen je alle goeds met jjou geweldig avontuur.
  7. Riek Korsten.:
    14 mei 2019
    Hoi Nadie , Ik ga jou zeker steunen, ken het project nog van vroeger,veel succes en groetjes,
    Van je (oude buurvrouw ) Riek.
  8. Jorie Verhagen:
    15 mei 2019
    Je verhaal spreekt voor zich! :-)
    Goed initiatief dat we graag steunen. Alle succes & ook plezier met je project in de komende weken.
    Hartelijke groet, de buren van 49
  9. Ad en Betsie:
    16 mei 2019
    Geweldig Nady wat een mooi project wij gaan jou zeker steunen Lieve groetjes van ons.
  10. Anja Van Gaal:
    16 mei 2019
    Mooi Nady we gaan je zeker steunen
    Jo en Anja
  11. Bea Korsten:
    17 mei 2019
    Nady een mooi project en gaan je zeker steunen. Nog een fijne leerzame tijd gewenst en groetjes namens ons . Hein en Bea
  12. Marita van de Wetering:
    24 mei 2019
    Namastè Nady,
    Hoe mooi en bijzonder is het, dat jij naar het project van Stichting Tamsarya gaat, waar je moeder haar best voor deed op Hartemert! De naam van het meisje Kumari herinner ik me nog.
    Op ons support kun je rekenen.
    Geniet van je reis en alle ervaringen!
    Fijne, leerzame tijd nog en ook met het vooruitzicht dat papa, mama en je vriendin Linda komt!
    Groetjes,
    Hans en Marita
  13. Lies van Berkel:
    26 mei 2019
    Hoi Nady
    Ik heb natuurlijk mijn donatie en die van mijn moeder overgemaakt voor het project Tamsarya, ik ben super trots op je inzet in Nepal. Dat hadden mama en ik niet kunnen bedenken dat jij de stichting gaat bezoeken!! Ik heb je verhaal en verzoek ook gedeeld met mijn mijn collega's een mooi project om te ondersteunen.