Eerste dag Stage

26 februari 2019 - Kathmandu, Nepal

Ik was deze ochtend al best vroeg wakker, toch de zenuwen. Ik had gisteren yoghurt gekocht dus kon nu lekker yoghurt (proeft bijna het zelfde als thuis) met cornflakes eten als ontbijt en lunch pakketje gemaakt, want heb geen idee of ik daar lunch krijg. Rond een uur 7:50 liep ik aan en vond al gelijk een taxi. Het was inderdaad maar 20 min. rijden want het verkeer was nog vrij rustig voor Nepalese begrippen. Ik was dus ook al mega vroeg bij NSET kantoor - 8:20, in ieder geval op tijd. Al snel kwam mijn supervisor binnen lopen dus kon ik gelijk mee naar het juiste department Disaster Preparedness & Emergency Response (DPER) en Program for Enhancement of Emergency Response (PEER). Daar kreeg ik verder te horen wat ik precies mag gaan doen de komende weken. Ik ga onderzoek doen naar de preparedness and response phase in een lokale community in Kathmandu, terug kijkend op de 2015 Gorkha aardbeving. Voor de aardbeving; wat voor kennis hadden de lokale mensen over aardbevingen, wat was hun interpretatie van het woord aardbeving, hebben ze een prepardness training gevolgd ja of nee, wisten ze waar veilige gebieden waren rondom hun omgeving om heen te gaan in tijden van nood?  En tijdens de aardbeving; wisten de lokale mensen wat ze moesten doen en konden ze het ook toepassen, waar waren ze op het moment van de aardbeving op hun werk, thuis, op straat? En terug kijkend naar de response; welke lessen hebben ze geleerd, staan ze nu meer open voor eventuele trainingen, hoe denken ze nu over aardbevingen, wat zouden de lokale mensen nu anders doen? Dit zijn enkele vragen (zijn dr nog veel meer) die ik dmv literatuur studie en veld werk (interviews) wil gaan beantwoorden en uiteindelijk een conclusie eruit trekken en eventueel recommendations. Ik heb ook kennis gemaakt met mijn nieuwe collega's en zijn super vriendelijk en aardig. Verder heb ik een eigen bureau bij de rest van het team, dus zit gelukkig niet alleen. Ik kreeg lunch boven in de kantine het was een soort mini buffet dus hoef ik voortaan geen eigen lunch mee te nemen want het smaakte ook nog eens goed. Ik had ook nog gevraagd of er een andere mogelijkheid was om hier op kantoor te komen ipv met de taxi. Een van mijn nieuwe collega's gaat toevallig ook mijn kant op en pakt altijd de public bus dus kon ik met hem mee terug reizen. Hij liet zien hoe het werkte en waar ik moet gaan staan en vragen als de bus komt. Eigenlijk zeer makkelijk, maar je moet het maar net weten. BTW het is ook een stuk goedkoper en het is weer een bijzondere ervaring haha. Deze dag was erg lang want werk van 9:00-17:30 en dan 5 dagen in de week. Dit was ik natuurlijk niet meer gewend dus was best zwaar, dus moet er maar aan gaan wennen. Komende dagen ben ik vooral desk study aan het doen dus veel lezen over the Gorkha aardbeving (cijfers, impact, welke organisaties waren er involved etc.) en dan aantekeningen maken & uitwerken. Oohjaa ook op kantoor kennen ze niet echt verwarming en binnen hebben ze slippers aan, mijn voeten waren helemaal bevroren dus morgen maar extra dikke sokken meenemen.

Okay dit was het weer,

Liefs Nady,

1. Bert en gemma:
    26 februari 2019
    hallo Nady wat heb je weer een leuk verhaal.je hebt het al prima naar je zin .
    we blijven je volgen .groetjes ome Bert en tante Gemma.
  2. Pia:
    26 februari 2019
    Wat een super ontvangst op je stage adres Nady, fijn hoor. Het klinkt ook allemaal heel interessant en fijn dat je behulpzame collega’s hebt. Geniet ervan !
  3. Elly:
    26 februari 2019
    Nu je ook je stage plek weet, en ervaren hebt dat je welkom bent en je opdracht weet, kun je hopelijk weer wat beter slapen. Al zal het nog zeker ff wennen zijn aan van alles, en ook aan 5 dagen werken, dan nog koken ed. Maar......volgende week al twee feestdagen daar, dus minder aan het werk en meer vrije tijd. Nu al benieuwd wat je gaat doen en meemaken. Horen, lezen en zien uit naar de foto`s. Dikke kus
  4. Margo:
    27 februari 2019
    Wat super dat je op een fijne stage plaats terecht gekomen bent, en dat iedereen daar zo behulpzaam is. Daar zou Nederland nog van kunnen leren!! Je hebt genoeg te doen, inlezen, uitwerken,plan van aan pak, bezoekjes ect. De tijd zal vliegen en dan is de dag zo voorbij. Succes!!!
  5. Leo en Elly:
    28 februari 2019
    Wat heb je al mooie foto's Nady! Fijn dat je ondanks de koude voeten een leuke stageplaats hebt en wij wensen je veel succes met je opdrachten en natuurlijk ook genieten van het verblijf daar. We blijven je volgen. Groetjes Leo, Laurie, Fleur en Elly