Bezoek Kathmandu

6 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Ik had redelijk goed geslapen en kon nog lekker in m’n bedje blijven liggen tot een uur of 9:15-9:30. Zoals gewoonlijk heb ik weer yoghurt met kellog’s cornflakes op. Daarna ging ik m’n kleding wassen ofja al mijn spijkerbroeken en shirts. Deze keer had ik het anders aangepakt dan afgelopen zaterdag. Ik had toen veel te veel wasmiddel gebruikt waardoor het erg moeilijk was om al het zeep eruit te krijgen. Dit keer liet ik daar wel op. Oohjaa ik was gewoon alles met de hand want ik weet niet of die wasmachine hier te vertrouwen is althans Yuwen was er niet al te positief over. Maar ik vind het niet erg om het zelf te doen want het is heerlijk weer buiten en heb dan gelijk ook iets te doen. Het enige nadeel is is dat het erg moeilijk uitwringen is, maar de zon schijnt dus moet goed komen. Nadat ik m’n kleding had gewassen ben ik op pad gegaan richting de sportschool om te vragen of het mogelijk is om de prijs naar beneden te doen want het is echt te duur. Helaas was dat niet het geval dus vroeg ik hoeveel het zou kosten per keer. Dit is 400 NPR dus omgerekend €3.12 per keer dus dat valt wel mee. Daarna nog wat rondgelopen en genoten van het mooie weer. Rond een uur of 12 weer terug gekeerd naar m’n accommodatie en toen nog lekker gechilled en geluncht.

Om 14 uur had ik afgesproken met wat Nepalese vrienden bij Labim Mall. Echt heel leuk om hun weer te zien na zo’n lange tijd. Daar hadden we besloten om naar Kathmandu te gaan - Durbar Square want daar was ik nog niet geweest. Dus per scooter/motor zijn we richting Dubar Square ge crossed. Dit was weer een leuke ervaring achter op de scooter, ik wen er langzaam wel aan. Ook met oversteken van straten alhoewel het soms wel goed uitkijken is want ze komen hier van de andere kant dus je moet hier niet links, rechts links kijken, maar rechts, links, rechts haha. Wow Kathmandu is echt mega druk vooral met scooters en motors, overal waar je keek stonden ze geparkeerd of kwamen ze voorbij gereden. We begonnen met Nepalese thee drinken = best zoete thee met veel melk maar smaakte prima voor een keer. Daarna zijn we richting Durbar Square gelopen en onderweg legde ze het een en ander uit over de stad, dus ik had een soort van private gidsen bij me. Deze dag was een nationale feestdag genaamd Shivaratri, komt uit het Hindoeïsme. Dus het was ook erg druk in de binnen stad. Dit maal hoefde ik geen entree te betalen voor durbar square waarschijnlijk omdat zoveel tempels beschadigd en verwoest waren door de aardbeving, dus veel constructie is bezig. Gelukkig stonden er ook nog wat tempels overeind, die super mooi waren. Bij de tempels stonden ze gratis eten uit te delen aan de minderbedeelde maar ook aan de gewone mens ongeacht de religie of kast. Daarna zijn we met z’n allen nog naar Thamel gegaan dat is de toeristische wijk van Kathmandu en dat was ook echt goed te zien haha. Heel veel outdoor/trekking winkels die van alles verkochten; jassen, broeken, materiaal, tassen etc. dus je komt hier niets te kort, maar er zijn natuurlijk ook genoeg souvenir winkels. Ik had zelf 2 sjaals gekocht die gemaakt waren van Buffalo vacht op aanraden van het de Nepalese mensen want de prijs was nu goedkoop. Het kan namelijk heel goed zijn dat over een paar maanden je hier de hoofdprijs voor moet betalen. Ook wilde ik een Nepalese vlag kopen, maar dat hoefde niet want hun hadden dat als cadeautje aan mij gegeven, echt super aardig en leuk!! Daarna gingen we ook wat eten en hun bestelde wat dingen zoals momo = dumplings in allerlei soorten vegetarisch, kip en buffen dan ook gefrituurd en gestoomd. Het was allemaal lekker, maar zat er ook echt vol van phfoee… ik hoef straks niets meer te eten haha. Ik vind de gestoomde momo’s het lekkerst. Daarna hadden ze mij bij Labim Mall weer afgezet wat echt heel aardig was omdat hun allemaal in Kathmandu wonen en ik juist helemaal in Patan. Ik stelde nog voor om mij anders gewoon op de bus te zetten richting Patan, maar dat wilde ze absoluut niet. Ik had echt een hele leuke dag gehad, maar moet nog wel steeds wennen aan het feit dat Nepalezen zo gast vrij zijn dat het soms echt eng is, maar dit is hun cultuur.

Eenmaal terug op mn kamer zag ik dat er een nieuw iemand woont op de zelfde verdieping als mij dus ging ik maar even kijken wie dat was. Sagun heet ze en komt oorspronkelijk uit Nepal, maar heeft de afgelopen 11 jaar in London gewoond samen met haar ouders. Nu is ze hier voor één maand om familie en vrienden te bezoeken en om op zichzelf te gaan wonen ofja uitproberen en na te denken over wat ze nu wil na haar studie. Ik vind het wel leuk om een nieuw iemand in huis te hebben, dan heb ik nog iemand om mee te kletsen en om mee op pad te gaan haha. Alles bij elkaar heb ik echt een leuke dag gehad en blijf contact houden met de Nepalese vrienden en ik kan ze altijd bellen als er iets is. Doordat het Shivaratri was werden er veel kampvuren op straat aangestoken alleen m'n was hing nog buiten, dus je kunt al raden waar mijn kleding naar rook. Dus kan ze nog een keer gaan wassen..... Morgen is het weer een gewone stage dag dus lekker gaan slapen want het was toch een vermoeiende dag.

Liefs Nady

Foto's komen er nu echt aan haha

1. Bert en gemma:
    6 maart 2019
    hallo Nady wat beleef je toch leuke dingen . En wat zijn ze toch lief en aardig voor jou.
    ik kijk erg uit naar de mooie foto's.groetjes van tante Gemma.
  2. Anja Van Gaal:
    6 maart 2019
    Geweldig wat je allemaal doet
    Nog veel plezier
  3. Pia:
    6 maart 2019
    Wat leuk Nady, om met de lokale bevolking op te trekken. Natuurlijk willen ze jou van hun cultuur laten meegenieten, dus wen er maar aan. Ben kei benieuwd naar alle foto’s ! Liefs, Pia
  4. Pia:
    6 maart 2019
    Wat leuk om je op deze manier te volgen, het leest lekker weg.
    Mooi geschreven!!
    Groetjes ome Willem👊
  5. Elly:
    6 maart 2019
    Nu ben je in 10 dagen in drie verschillende plaatsen geweest in je omgeving. Patan (waar je woont), Bakthapur en Kathmandu (Hoofdstad). Als je wat meer bekend bent het openbaar vervoer, kun je er zeker zelf eens opuit, zodat je straks ons kunt rondleiden. Kijk er nu al naar uit. Liefs mama
  6. Margo:
    8 maart 2019
    Wat fijn dat het zo goed met je gaat !! Je doet enorm veel buiten je stage om en dat is mooi om te horen! Geniet er maar van en dan genieten wij van de foto's die nog gaan komen. Haha. Groetjes Margo
  7. Leo en Elly:
    8 maart 2019
    Leuk Nady dat je zo ondernemend bent en geniet van het verblijf daar, veel plezier!