Week 10,5

8 mei 2019 - Pyutar, Nepal

Okay deze week heb ik niet heel veel meegemaakt op mijn stage. Ofja niet heel veel bijzonders ofzo, behalve dan dat je wordt ingelicht een uurtje voor het einde van de werkdag dat je een meeting hebt met een andere afdeling en alleen het onderwerp weet, dat het morgenochtend om 10 uur is en that’s it. Dat bezorgde me nogal wat stress, maar gelukkig kon ik met verschillende klasgenoten overleggen en vragen hoe hun het zouden aanpakken. Wat ik er van begreep is dat ik mijn ervaring moest vertellen over verschillende frameworks die je kunt gebruiken in de disaster risk management veld om een context te analyseren op lokaal niveau. Maar had geen idee of hun daar al kennis van hadden of niet en in hoeverre ze er al van af wisten, moest ik het aan hun uitleggen in presentatie vorm of gewoon in een meeting? I had no idea, wat ze van mij verwachten, maar goed. Heb het een en ander voorbereid en eerder opgestaan om nog alles door te nemen enzo en waar nodig was heb ik nog wat toe gevoegd. Toen kreeg ik 15 min. voor de meeting te horen dat het waarschijnlijk later op de dag is, maar hoelaat wisten ze niet. Rond 3 uur, okay de meeting is verplaatst naar donderdag (woensdag niet want dat is een national holiday – international labour day). En nog geen 20 min. later kreeg ik te horen je hebt je meeting in 5 min. Pfff… af en toe wordt je hier zo moe van, maar goed het zal wel en ik heb me goed voorbereid nu dus kan ik er maar beter weer van af zijn. Mijn collega gaf iedere keer de informatie door maar omdat zij iedere keer in meervoud praatte ging ik er dus vanuit dat ik met een groep mensen zou gaan zitten. Dit bleek dus niet zo te zijn want het was gewoon 1 op 1 gesprek met één persoon van die afdeling. De meeting ging denk ik wel goed, dus wie weet hoor ik nog iets terug.

Vrijdag in de namiddag werd op kantoor de fitness ruimte officieel geopend met een welkomstwoordje enzo en hing er ook echt een rood lintje die ze doorknipte. En legde ze uit waarom het belangrijk is om te sporten en gezond te eten. Vervolgens was er een hele uitleg bij ieder fitness apparaat. De fitness ruimte is helaas alleen open vóór office tijd en na office tijd wat echt geen chille tijden zijn dus ik denk dat ik hier geen gebruik van ga maken, maar het is een leuk idee – hopelijk dat het ook werkt.

Collega’s van een andere department hadden gevraagd of ik zin had om een keer mee futsal mee te gaan spelen. Eerst dacht ik dat hun het iedere keer verkeerd zeiden futsal – football, maar het heet dus echt futsal. Het is een klein kunstgras veldje en je speelt dan max. 5 tegen 5. Dus afgelopen vrijdag ben ik met hun meegegaan direct na m’n stage. Gelukkig was de temperatuur een stuk afgekoeld, maar alsnog was het erg warm en vermoeiend maar vond het wel weer echt leuk om te voetballen.

Normaal haal ik op zaterdag ochtend altijd verse donuts bij de Duitse bakker, maar omdat het die dag Nepalese Moederdag was verkochten ze alleen taarten, dus helaas pindakaas. De rest van de dag niet heel veel bijzonders gedaan. Ik had van de week nog contact gehad met Maud (Inspire Nepal – reisleidster van Jeannette) en vertelde dat ze een nieuwe stagiaire had en als ik wilde kon ik haar zaterdag ontmoetten tijdens een dinner in Thamel. Nou daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen want ik wil graag nieuwe mensen leren kennen. Dus zodoende, ging ik per public bus richting Thamel en rond 17:15 hadden Maud en ik afgesproken en hadden we heerlijke milk tea gedronken en ondertussen hadden we elkaar beter leren kennen. In verloop van tijd waren Sanju (Nepalese man van Maud) en Gaby (=nickname voor Gabriella) ook aangekomen. Gaby is het nieuwe meisje en ze komt oorspronkelijk uit Nicaragua, maar woont in Finland en heeft haar minor gedaan in Groningen. Sanju en Maud hadden ons sightseeing tour gegeven door Thamel dus dat was best leuk, want nu kwam ik ook op plekken waar ik nog niet ben geweest of ooit zal komen. ’s Avonds hadden we in hun favoriete Chinees restaurantje gegeten en moet zeggen – wat was dat lekker zeg! ’T Smaakte net zo als in China en dus heel erg lekker hmmm…….puur genieten haha. Daarna zijn we richting hun huis gelopen ongeveer halfuurtje lopen, maar dat was wel fijn om het eten ff te laten zakken. Hun huren de begane grond en sinds een tijdje ook de eerste verdieping. Het is namelijk net zo duur als in Nederland om een huis te kopen, misschien ietsjes goedkoper. Ze hebben een vrijwilligers kamer want de meeste stagiaires die komen verblijven de eerste 2 nachten bij hun thuis en krijgen dan oriëntatie lessen enzo en dan gaan ze bij hun Nepalees gastgezin wonen. We hadden nog wat zitten kletsen met kopje thee en iets lekkers en toen was het tijd om te gaan slapen. Gaby en ik hadden nog verder gekletst in onze kamer want kende elkaar nog niet echt heel goed. En vertelde dat ze misschien ook een trekking wilde gaan doen dus misschien kunnen we wel samen gaan want dat is toch gezelliger dan alleen. Sanju de man van Maud is een trekking guide dus als we gaan gaat hij met ons mee, dus dat is wel heel leuk!

De volgende dag lekker uitgeslapen en rond half 10 hadden we gezamenlijk ontbijt. Maud had heerlijke wentelteefjes gemaakt hmm…. smaakte goed! Daarna hadden Sanju en Gaby oriëntatie klas 2 en mocht mee doen als ik dat wilde. Nou graag want weet misschien al veel maar zo’n oriëntatie is altijd goed en interessant. Deze sessie ging vooral over de cultuur, religie, kastensysteem en do’s & don’ts. Wow wat is dat ingewikkeld zeg dat kastensysteem want je hebt 4 hoofdkasten en iedere hoofdkast heeft weer kasten daarin en die hebben ook weer kasten, dus jaa……best wel verwarrend. De tijd ging echt heel snel want het was al in een keer 14 uur want het was ook echt boeiend en interessant enzo. Rond half 3 gingen we lekker momo eten, hmmm……dat is altijd lekker! Daarna hadden Sanju en Gaby taal les, en Maud en ik gingen lekker buiten zitten kletsen over van alles nog wat. En toen was het tijd om te gaan, Maud bracht mij naar de ringroad want vanaf daar kon ik de bus terug pakken, maar eerst nog milk tea gedronken. Rond 19:15 was ik weer terug op m’n kamer en heb ik lekker een frisse douche genomen en de rest van de avond gechilled.

Nu is de werkweek weer begonnen en ben ik nu bezig om alle data uit te werken in grafieken en tabellen. Dit natuurlijk wel per vraag want uiteindelijk moet je de 5/6 belangrijkste grafieken/tabellen helemaal uitwerken voor in het artikel dat ik moet gaan schrijven soort van mini report. Inmiddels is er ook een andere stagiaire uit India bij ons op de afdeling. Ik ga samen met hem alle departments af om informatie in te winnen dmv interviews enzo, want we moeten beiden de organisatie analyseren, dus dat is wel leuk!

Okay dit was het weer, heb weer wat nieuwe foto’s/video’s erop gezet.

Liefs Nady,

1. Jeanny:
    8 mei 2019
    Hallo Nady nu heb je een leuke week gehad , en zo te horen veel en lekker gegeten . veel succes met de interviews. groetjes Wim en Jeanny en een dikke knuffel xxxxxxx doeiiiii
  2. Linda:
    8 mei 2019
    leuk dat je zo telkens weer nieuwe mensen leert kennen!
  3. Elly:
    8 mei 2019
    weer leuk om te lezen. Nog 2 weken werken en dan een week vakantie!!
  4. J. Van den Heuvel-Kuzee:
    30 mei 2019
    Wat schrijf je toch mooie verhalen, heel erg leuk om te lezen. nog veel plezier.
    Groetjes