Voorbereidingen

19 februari 2019 - Schijndel, Nederland

Het is nu dan echt bijna zover, vrijdag vertrek ik voor 5 maanden naar het mooie Nepal om daar stage te gaan lopen. Dit doe ik bij een lokale organisatie die gespecialiseerd is in aardbevingen op allerlei gebieden zowel technisch als sociaal, National Society for Earthquake Technology-Nepal (NSET). Mijn opdracht is om een Disaster Risk Management plan te ontwikkelen voor een lokale community in Kathmandu. Ik hoor jullie al denken, wat betekent dit dan? Ik zal het zo goed mogelijk in het Nederlands proberen uit te leggen aangezien mijn studie Engelstalig is. Ik denk dat jullie de aardbeving in 2015 in Nepal nog wel kunnen herinneren en dat het veel slachtoffers had ge-eist. Waren deze mensen goed voorbereid op een aardbeving en wisten ze wat ze moesten doen en wat zeker niet? Dit ga ik onderzoeken, maar ook vooral kijken wat kan er verbeterd worden en wat is er nodig om de mensen zo resilient (veerkrachtig) mogelijk te maken voor aardbevingen. Voor dit DRM plan speelt de lokale stem een zeer belangrijke rol, zij weten vaak wat er mis ging of wat er juist goed ging. Een bottom-up approach is dus nodig om dit DRM plan zo succesvol en efficiënt mogelijk te maken.  Het is heel gemakkelijk om vanuit een hogere positie zoals de overheid te zeggen; plan 'X' gaan we uitvoeren zonder echt te weten of het ook daadwerkelijk de situatie van de lokale mensen verbetert. Vaak is het zo dat het op papier heel mooi staat beschreven met de meest ideale uitkomsten, maar in werkelijkheid blijkt het toch anders te zijn bijvoorbeeld dat het de situatie van de lokale mensen verslechtert. Okay, ik hoop dat jullie het nu een beetje snappen wat ik ga doen daar.
Via Airbnb heb ik een leuke accommodatie gevonden voor een schappelijke prijs bij lokale mensen thuis in Kathmandu-Valley. Deze mensen verhuren ook nog 1 of 2 andere kamers aan internationale studenten/toeristen. Ik heb dan mijn eigen kamer en deel de badkamer met 1 ander persoon verder de woonkamer, keuken, dakterras etc. deel ik met de andere studenten/toeristen en het gezin. De accommodatie ligt in een toeristisch gebied met veel winkeltjes, restaurantjes, een sport & yoga school en bezienswaardigheden, dus genoeg te doen. Het is ongeveer 15-20 min. fietsen naar het hoofdkantoor van NSET, dus dat is wel te doen denk ik - geen idee hoe het verkeer daar zal zijn.
Ik ben al begonnen met pakken, maar het is nog best lastig, wat ga ik toch allemaal meenemen. Want als ik aankom is het nog winter en als ik ga is het hartje zomer + regenseizoen en het koelt ook nog eens hard af in de avond. Gelukkig mag ik 2x 23 kg meenemen dus moet goed komen.

Voor nu weer genoeg geschreven, tot snel!

Liefs Nady

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pia:
    19 februari 2019
    Leuk verhaal Nady, het is nu echt veel duidelijker wat je gaat doen. Leuke uitdaging, succes ermee maar geniet er ook vooral van. Groetjes, Pia 🌸
  2. Marte:
    19 februari 2019
    Wat spannend en leuk! Leuk om zo op de hoogte te blijven! Succes nog met inpakken!
  3. Will:
    19 februari 2019
    Wat een uitdaging, best wel spannend ook.
    Een hėle fijne en leerzame 5 maanden toegewenst.
    Liefs, ome Willem💋💋
  4. Linda:
    19 februari 2019
    Fijne reis alvast, geniet van je avontuur! 🌍
  5. Ans van Gaal:
    19 februari 2019
    Fijn dat ik het nog eens rustig kan lezen wat jij daar gaat doen! Spannend voor je en wij wensen jou een leerzame en fijne maanden toe!
  6. Debbie van denHeuvel:
    20 februari 2019
    Leuke en spannende uitdaging, maar wel een bijzonder dat jij dit gaat doen voor de lokale bevolking. Heel veel plezier en geniet van alles wat op je pad komt. Liefs 😘 Wilco, Debbie, Lars & Ize
  7. Fam. Welten:
    22 februari 2019
    Een hele goede reis nady ✈️
    Je gaat een fantastisch leerzaam avontuur tegemoet. Maak er een mooie tijd van!

Liefs, kristel en natuurlijk ook de groetjes van Huub, Luke en Ryan
  8. Familie van Helvoort:
    22 februari 2019
    Leuk om te lezen wat je daar precies gaat doen! Heel veel plezier en succes en wij gaan je blog volgen!! Liefs Marjanne, Kees, Floor, Thijs en Saar